.: Masz kłopoty z logowaniem/pisaniem na forum? .:. Bezpieczeństwo :.

Kąciki właścicieli >> Astra - 99% techniki

Stron w tym wątku: 1
lelek
Magik


Zarejestrowany: 27/11/2004
Wiadomości: 16854

Samochód: Astra F C16NZ htb 5D
Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu
      #283286671 - 09/01/2010 18:38 Załącznik (90 pobrań)

Wymiany oraz opisu dokonał kolega luxus150, niestety z powodu problemów z netem nie mógł sam tego umieścić więc upoważnił mnie. Cytuję:

Postaram się przedstawić Wam w jaki sposób udało mi się wymienić termostat bez zdejmowania paska.
W tym calu najpierw należy spuścić płyn oraz zdjąć "świński ogon". Następnie demontujemy przednią część osłony rozrządu (nasadowa 10 - 3 śruby)
Po jej zdemontowaniu ustawiamy górne koło tak aby można było odkręcić dwie śruby tylnej częsci osłony (klucz torx T27). Następnie dla pewności ustawiamy rozrząd w punkty i zakładamy opaski uniemożliwiające zsunięcie paska z koła.



Następnie odkręcamy śrubę dużego koła rozrządu (klucz 17), wkręcamy ją 1 obrót i zsuwamy koło.



Pozwoli to na odsunięcie tylnej obudowy na tyle, że możemy dostaś się do śrub obudowy termostatatu.



Odkręcamy dwie śruby (klucz 13) i wyjmujemy obudowę termostatu.





Wyjmujemy stary termostat (uwaga, może polecieć trochę płynu), oczyszczamy gniazdo w głowicy i wkładamy nowy.



U siebie wyrównałem dodatkowo obudowę termostatu za pomocą papieru ściernego 120 i deski tak aby cała powierzchnia przylegania do głowicy była "jasna"



Dodatkowo jeszcze silikon.



Składamy w kolejności odwrotnej. Przy powrotnym nasuwaniu koła rozrządu trzeba pamiętać aby trafić w kołek ustalający na wałku oraz o zdjęciu opasek. Czas operacji ok 35 minut

--------------------
Astra F C16NZ htb 5D

Post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym. Zastrzega się prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny

Edytowany przez lelek (09/01/2010 18:42)


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
ejhab
mistrz kierownicy


Zarejestrowany: 29/04/2007
Wiadomości: 1769

Samochód: ... GSi ...
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: lelek]
      #283286708 - 09/01/2010 18:48

no cóż...

od siebie mogę dodać tylko tyle że w 1,6 jest identycznie tak że procedurę można zastosować nie tylko w 1,4

P.S ładne ramki fotek

--------------------
... c20ne ...

Edytowany przez ejhab (09/01/2010 18:50)


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
lelek
Magik


Zarejestrowany: 27/11/2004
Wiadomości: 16854

Samochód: Astra F C16NZ htb 5D
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: ejhab]
      #283286713 - 09/01/2010 18:51


> od siebie mogę dodać tylko tyle że w 1,6 jest identycznie tak że opis
> można zastosować nie tylko w 1,4

Zgadza się, u mnie jest identycznie. Ale ja tylko jestem przekaźnikiem a nie autorem, dałem tak jak było. Liczyłem, że ktoś się jednak odezwie i napisze, że w "1.6 8V jest identycznie" i jak widać nie pomyliłem się

> P.S ładne ramki fotek



Pozdroofka

--------------------
Astra F C16NZ htb 5D

Post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym. Zastrzega się prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
tosh
Sensei


Zarejestrowany: 29/01/2007
Wiadomości: 3103
Miejscowość: Radom
Samochód: Astra F C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: lelek]
      #283286788 - 09/01/2010 19:15

Czy moge wpisac uwagi (wykladu nie bedzie...) czy mam sie nie odzywac?...
Pozdrawiam

--------------------
Astra F 93 C16NZ HB "myszowata", no Pb only
"Gaz to jest rak, który podstępnie toczy Twoj silnik..."
ITS Michalczewski
JBS Mechanika samochodowa


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
lelek
Magik


Zarejestrowany: 27/11/2004
Wiadomości: 16854

Samochód: Astra F C16NZ htb 5D
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #283286802 - 09/01/2010 19:19

> Czy moge wpisac uwagi (wykladu nie bedzie...) czy mam sie nie
> odzywac?...

Wszystko Ci wolno

Pozdroofka

--------------------
Astra F C16NZ htb 5D

Post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym. Zastrzega się prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #283286898 - 09/01/2010 19:47

> Czy moge wpisac uwagi (wykladu nie bedzie...) czy mam sie nie
> odzywac?...
> Pozdrawiam

będe wdzięczny za wszelkie sugestie może będzie okazja do nauczenia się czegoś nowego
P.S Podziękowania dla lelka za zamieszczenie

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
tosh
Sensei


Zarejestrowany: 29/01/2007
Wiadomości: 3103
Miejscowość: Radom
Samochód: Astra F C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: lelek]
      #283286926 - 09/01/2010 19:52

> Wszystko Ci wolno
A bananik na dobranoc... , gdybym chcial skorzystac...
Niemniej jednak bola mnie dwie sprawy, a w zasadzie jedna istotna: czy kolega sprawdzil napiecie paska przed operacja i po operacji? Fotek jakos nie widze, a jesli nie widze, smiem twierdzic, ze togo nie zrobil i w przypadku posiadania silnika 1.4 podszedl do sprawy "nieco" beztrosko...Zrozumialbym, gdyby kolega o tym wspomnial, zaznaczyl i td...
Papier scierny 120 jest zbyt brutalny do alu, proponuje zaczynac od 280, a najlepiej 360 z dodatkiem oleju lub WD 40, szlifuje sie idealnie.
Druga, malo istotna: jesli juz kolega uzywal silikonu, to wystarczylo nalozyc go wylacznie na okragla czesc wneki obudowy termostatu, poniewaz jest to powierzchnia uszczelniajaca, smarowanie reszty to strata materialu, zreszta podlego...
Przypomnialem sobei o sprawie nr 3: do przytrzymywania kola pasowego walka rozrzadu proponuje wykonac naprawde prosty przyrzad, taki jak w moim manualu o wymianie rozrzadu w X14XEL, wystarczy katownik, plaskownik, wiertarka i dwie sruby M10 plus M8 do polaczenia ramion. Nie katuje sie wtedy sruby mocujacej obudowe rozrzadu i nie naraza sie jej na sciecie lba...
Pozdrawiam

--------------------
Astra F 93 C16NZ HB "myszowata", no Pb only
"Gaz to jest rak, który podstępnie toczy Twoj silnik..."
ITS Michalczewski
JBS Mechanika samochodowa


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #283286979 - 09/01/2010 20:03

czy kolega sprawdzil napiecie paska przed operacja i po
> operacji? Fotek jakos nie widze, a jesli nie widze, smiem
> twierdzic, ze togo nie zrobil i w przypadku posiadania silnika
> 1.4 podszedl do sprawy "nieco" beztrosko...Zrozumialbym, gdyby
> kolega o tym wspomnial, zaznaczyl i td...

pasek wymieniałem osobiście, sprawdzałem po 10 tys naciąg i uznałem za zbyteczną czynność, jeśli sugerujesz że powinienem spawdzić to zrobię to Fotek rzeczywiście mało, ale na więcej nie pozwoliły baterie w aparacie

> Druga, malo istotna: jesli juz kolega uzywal silikonu, to wystarczylo
> nalozyc go wylacznie na okragla czesc wneki obudowy termostatu,
> poniewaz jest to powierzchnia uszczelniajaca, smarowanie reszty
> to strata materialu, zreszta podlego...

eee.....dużej straty nie ma biorąc pod uwagę zakup, lepiej tak niźli miałby zaschnąć w tubce

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
ejhab
mistrz kierownicy


Zarejestrowany: 29/04/2007
Wiadomości: 1769

Samochód: ... GSi ...
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #283286987 - 09/01/2010 20:04

czepiasz się...

...aczkolwiek tego silikonu też nie umiem pojąć...

--------------------
... c20ne ...


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
tosh
Sensei


Zarejestrowany: 29/01/2007
Wiadomości: 3103
Miejscowość: Radom
Samochód: Astra F C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: luxus150]
      #283287021 - 09/01/2010 20:10

>jeśli sugerujesz że powinienem spawdzić
> to zrobię to
Przynajmniej dla dobra silnika w Twoim wozie, jako typowo kolizyjnego. Absolutnie nie zycze, aby przeskoczyl lub sie zerwal. Kazda operacja wykonywana przy napedzie rozrzadu, zwiazana z jego demontazem, powinna byc zwiazana z kontrola napiecia tegoz paska, co jest naprawde istotne. jak wymienialem termostat w silniku swojego wozu, przed demontazem sprawdzilem napiecie paska, bylo za slabe w wyniku przejechanych juz kilometrow, reszte naprawy wykonalem "po etzoldowemu", sumienie nie pozwalalo mi na pominiecie tej czynnosci.
Pozdrawiam

--------------------
Astra F 93 C16NZ HB "myszowata", no Pb only
"Gaz to jest rak, który podstępnie toczy Twoj silnik..."
ITS Michalczewski
JBS Mechanika samochodowa


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: ejhab]
      #283287030 - 09/01/2010 20:12

> czepiasz się...
> ...aczkolwiek tego silikonu też nie umiem pojąć...

a czy szkodzi? chyba nie ... uzupełnił głębsze wrzery. Nie jest to raczej błąd dyswalifikujący

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
tosh
Sensei


Zarejestrowany: 29/01/2007
Wiadomości: 3103
Miejscowość: Radom
Samochód: Astra F C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: luxus150]
      #283287071 - 09/01/2010 20:18

> a czy szkodzi? chyba nie ... uzupełnił głębsze wrzery. Nie jest to
> raczej błąd dyswalifikujący
Ja przynajmniej nie dyskwalifikuje, bo zawsze powlekam srodkiem uszczelniajacym, tyle ze Dirko. elementy sa "wiekowe" maja wzery, roznie sie moze gumowa uszczelka wylozyc (a srodek uszczelniajacy powoduje, ze sie lepiej wyklada). Lepiej zastosowac dodatkowe srodki uszczelniajace (z umiarem), niz rozbierac ponownie, bo wyciek sie pojawil, pomimo nowej uszczelki...Podczas wymiany termostatu w swoim wozie rowniez uzylem "wspomagaczy", i nie jest to blad montazowy. Jedynie nie cierpie czerwonego silikonu.

Pozdrawiam

--------------------
Astra F 93 C16NZ HB "myszowata", no Pb only
"Gaz to jest rak, który podstępnie toczy Twoj silnik..."
ITS Michalczewski
JBS Mechanika samochodowa


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #283287094 - 09/01/2010 20:23

> Przynajmniej dla dobra silnika w Twoim wozie, jako typowo
> kolizyjnego. Absolutnie nie zycze, aby przeskoczyl lub sie
> zerwal. Kazda operacja wykonywana przy napedzie rozrzadu,
> zwiazana z jego demontazem, powinna byc zwiazana z kontrola
> napiecia tegoz paska, co jest naprawde istotne. jak wymienialem
> termostat w silniku swojego wozu, przed demontazem sprawdzilem
> napiecie paska, bylo za slabe w wyniku przejechanych juz
> kilometrow, reszte naprawy wykonalem "po etzoldowemu", sumienie
> nie pozwalalo mi na pominiecie tej czynnosci.
> Pozdrawiam
ok, zrobię to sprawdziłem przez tradycyjne "wyłamywanie paska" wydawało się ok. Pasek był napięty cały czas, więc zaglądanie na wskaźnik napinacza odpuściłem

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #283287118 - 09/01/2010 20:26

> Ja przynajmniej nie dyskwalifikuje, bo zawsze powlekam srodkiem
> uszczelniajacym, tyle ze Dirko. elementy sa "wiekowe" maja
> wzery, roznie sie moze gumowa uszczelka wylozyc (a srodek
> uszczelniajacy powoduje, ze sie lepiej wyklada). Lepiej
> zastosowac dodatkowe srodki uszczelniajace (z umiarem), niz
> rozbierac ponownie, bo wyciek sie pojawil, pomimo nowej
> uszczelki...Podczas wymiany termostatu w swoim wozie rowniez
> uzylem "wspomagaczy", i nie jest to blad montazowy.

jestem tego samego zdania

Jedynie nie
> cierpie czerwonego silikonu.

u siebie na miejscu od ręki nic innego nie dostanę, więc trzeba było się przyzwyczaić

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
tosh
Sensei


Zarejestrowany: 29/01/2007
Wiadomości: 3103
Miejscowość: Radom
Samochód: Astra F C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: luxus150]
      #283287122 - 09/01/2010 20:26

Latwiej by bylo, gdybys napinacz zablokowal w pozycji "pelny zwolniony", sa otwory do blokowania w napinaczu. Ale i tak nalezy sprawdzic napiecie paska przed i po calej operacji.
Pozdrawiam

--------------------
Astra F 93 C16NZ HB "myszowata", no Pb only
"Gaz to jest rak, który podstępnie toczy Twoj silnik..."
ITS Michalczewski
JBS Mechanika samochodowa


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #283287193 - 09/01/2010 20:35

> Latwiej by bylo, gdybys napinacz zablokowal w pozycji "pelny
> zwolniony", sa otwory do blokowania w napinaczu. Ale i tak
> nalezy sprawdzic napiecie paska przed i po calej operacji.
> Pozdrawiam

może masz rację, sprawdzę naciąg paska profilaktycznie żeby sen był lżejszy mogę jedynie zapewnić, iż koło z paskiem przez całą operację pozostaje napięte. A co do papieru ściernego muszę sie z Tobą nie zgodzić. 120 używam do drugiego przycierania szpachli, a 400 na mokro do wykonczeniowej/natryskowej. Aluminium jednak jest twardsze i koliste ruchy po takim papierze nie narobią głębokich rys

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
tosh
Sensei


Zarejestrowany: 29/01/2007
Wiadomości: 3103
Miejscowość: Radom
Samochód: Astra F C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: luxus150]
      #283287254 - 09/01/2010 20:43

Papieru 280 uzywam do wstepnego oczyszczenia plaszczyzny bloku zeliwnego przed montazem glowicy,(szczegolnie nalezy sie przylozyc do oczyszczenia przed montazem metalowej uszczelki pod glowice, ta bledow i zaniedban nie wybacza) nastepnie przechodze do 360 w polaczeniu z CRC 5-56, nigdy nie zawiodlo. Do alu stosuje 360 w polaczeni z w/w srodkiem. Czysci i dociera sie idealnie. Nadmieniam, ze CRC 5-56 to to samo co WD 40.
Pozdrawiam

--------------------
Astra F 93 C16NZ HB "myszowata", no Pb only
"Gaz to jest rak, który podstępnie toczy Twoj silnik..."
ITS Michalczewski
JBS Mechanika samochodowa


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
ejhab
mistrz kierownicy


Zarejestrowany: 29/04/2007
Wiadomości: 1769

Samochód: ... GSi ...
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: luxus150]
      #283287419 - 09/01/2010 21:11

> a czy szkodzi? chyba nie ...

zastosowany z umiarem na pewno nie zaszkodzi ale nie jest powiedziane że bez niego się nie obędzie...

> Nie jest to
> raczej błąd dyswalifikujący

nigdzie nie napisałem że to jakikolwiek błąd

--------------------
... c20ne ...


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #283288384 - 09/01/2010 23:28

> Papieru 280 uzywam do wstepnego oczyszczenia plaszczyzny bloku
> zeliwnego przed montazem glowicy,(szczegolnie nalezy sie
> przylozyc do oczyszczenia przed montazem metalowej uszczelki pod
> glowice, ta bledow i zaniedban nie wybacza) nastepnie przechodze
> do 360 w polaczeniu z CRC 5-56, nigdy nie zawiodlo. Do alu
> stosuje 360 w polaczeni z w/w srodkiem. Czysci i dociera sie
> idealnie. Nadmieniam, ze CRC 5-56 to to samo co WD 40.
> Pozdrawiam

ok, ja mam swoje odnośniki lakiernicze, w których jestem lepsiejszy niż w mechanice wiem, że szpachel nie "siądzie" po 120 to i do alu, jako metalu, nie bałem się go zastosować....

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
marpas
kierowca


Zarejestrowany: 11/11/2007
Wiadomości: 485

Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: luxus150]
      #283294342 - 11/01/2010 13:49

tez dorzuce swoje trzy grosze . temat jest niewlasciwy. rozrzad jest zdejmowany . reszta zostala juz powiedziana .to nie jest czepianie sie tylko drobna uwaga uzupelniajaca wypowiedzi innych
kol.z ktorymi sie zgadzam .nigdy nie slyszalem zeby ruszanie rozrzadu dotyczylo zdejmowania samego paska z kola . jak z tego wynika rozrzad jest ruszany . przynajmniej po zakonczeniu wymiany term.nalezalo by jak najszybciej sprawdzic napinacz.


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
Pyth00n
zielony listek


Zarejestrowany: 06/01/2007
Wiadomości: 279
Miejscowość: Miasteczko Sląskie
Samochód: eFka X20XEV 97r. full opcja
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: marpas]
      #283294467 - 11/01/2010 14:28

> temat jest niewlasciwy. rozrzad jest
> zdejmowany

Ale jak głosi temat, pasek nie jest (uwaga dotyczy wyłącznie nazwy tematu)
Co do naciągu paska oczywiście jestem za kontrolą jego naciągu po operacji.

--------------------
Jest >> Astra F X20XEV 97r. HTB 5D full opcja STAG 300-4

Była >> Astra F C14NZ 93r. HTB 3D GL LPG Bingo-M
Był >> Golf IV 1.9 TDI AHF 3D 110KM


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
_krzyzak_
mistrz kierownicy


Zarejestrowany: 04/03/2008
Wiadomości: 1588
Miejscowość: Lubicz/Toruń
Samochód: CCCO
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: luxus150]
      #283463267 - 22/02/2010 08:18

Ja pozwolę sobie odkopać wątek i pochwalić się, że właśnie wymieniłem termostat tą metodą. Bez zsunięcia koła rozrządu się nie da więc jak komuś nie chce sie rozbierać całości, to ta metoda jest

--------------------
A6 1,8T + Stag

www.capri-pizzeria.pl


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
adiada
nauka jazdy


Zarejestrowany: 10/12/2007
Wiadomości: 43

Samochód: Opel Astra I 92r 1.6 C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #284594565 - 12/01/2011 21:18

Ja też w taki sposób wymieniałem dzisiaj termostat bez zdejmowania paska (termostat MERA) w silniku 1.6 C16NZ Wszystko się udało nie było żadnych problemów, troszkę gimnastyki jest przy tym ale do wykonania. A co do napięcia paska rozrządu to nie ma co przysadzać , że się poluźni czy coś tam w końcu pasek przesuwa się z kołem o 2-4cm potem wraca na swoje miejsce i nie wierzę w to że coś tam mu się złego stanie itp.

--------------------
Opel astra I 1.6 91r C16NZ


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
tosh
Sensei


Zarejestrowany: 29/01/2007
Wiadomości: 3103
Miejscowość: Radom
Samochód: Astra F C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: adiada]
      #284595431 - 13/01/2011 00:46

> A co do napięcia paska rozrządu to nie ma co przysadzać ,

W przypadku napedow rozrzadu nalezy zachowac pewne wymagania na odpowiednim poziomie. Zestaw ten jest wymagajacym w obsludze elementem silnika, o czym dalej...

>że się poluźni czy coś tam w końcu pasek przesuwa się z kołem o 2-4cm potem wraca na swoje miejsce i nie wierzę w to
> że coś tam mu się złego stanie itp.

Kazda operacja przy silniku, wymagajaca zdjecia ukladu napedu rozrzadu wiaze sie z kontrola napiecia napedu rozrzadu ( w tym przypadku paska rozrzadu) podczas ponownego montazu. Taka jest podstawa do zapewnienia jego bezawaryjego dzialania przez caly resurs eksploatacyjny, gwarantowany przez producenta pojazdu lub czesci. W celu zapewnienia paskowi rozrzadu maksymalnej trwalosci musi byc zapewniony jego prawidlowy aciag, co minimalizuje skutki zmienngo obciazenia (szarpania) wywolanego praca ukladu korbowego. Pasek zbyt luzny lub zbyt mocno napiety zdecydowanie szybciej sie zuzywa, jak rowniez zuzywaja sie szybciej wszystkie kola majace kontakt z paskiem. Odpowiednie napiecie ukladu rozrzadu ma rowniez fundamentalny wplyw na prawidlowa prace silnika i dynamike pojazdu (w przypadku luznego paska: zmiana faz rozrzadu!). Oba przypadki: luznego i zbyt mocnego naciagu paska sa niedopuszczalne. Tyle znanej kazdemu teorii.

C16NZ to wdzieczny i bezkolizyjny silnik. Coz z tego, ze zbyt luzny pasek skonczy zywot za wczesnie niz przewidywany okres jego wymiany lub zerwie sie w najmniej oczekiwanym momencie...

Pisalem powyzej: jesli decydujemy sie na zaproponowana w tym watku metode wymiany termostatu, najpierw:
- sprawdzmy stan napiecia paska;
-zablokujmy napinacz w pozycji maksymalnie zluzowanej;
-zdejmijmy kolo napedu walka rozrzadu wraz z paskiem;
- po wmianie termostatu zamontujmy kolo wraz z paskiem;
-zluzujmy napinacz;
-sprawdzmy napiecie paska, w razie potrzeby korygujmy.

Wymaga to jedynie kilku minut wiecej, a jestesmy pewni, ze pasek jest naciagniety prawidlowo. Z doswiadczenia wiem, ze zdjety pasek (w tym przypadku rzeczywiscie demontujemy uklad rozrzadu i luzujemy pasek) zawsze jest po zamontowaniu luzniejszy (w przypadku napinacza tego typu) i konieczne jest przynajmniej sprawdzenie, czy napiecie paska trzyma rozsadne i dopuszczalne granice.

Nie wierzylem w wiele rzeczy...dopuki nie zobaczylem

Pozdrawiam

--------------------
Astra F 93 C16NZ HB "myszowata", no Pb only
"Gaz to jest rak, który podstępnie toczy Twoj silnik..."
ITS Michalczewski
JBS Mechanika samochodowa


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #284613009 - 17/01/2011 23:33




> Nie wierzylem w wiele rzeczy...dop ki nie zobaczylem
> Pozdrawiam

może warto zainwestować w słownik, zobaczyć i uwierzyć w pisownię
moja asterka jest u innego właściciela (kolegi), przejechała od operacji już ok 10 tys. km... jak pisał kolega powyżej, nie sądzę aby przesunięcie koła o max 4 cm miało wpływ na naciąg, poza tym sprawdzałem naciąg - pozostał bez zmian. Banalna metoda, ale coż.

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
tosh
Sensei


Zarejestrowany: 29/01/2007
Wiadomości: 3103
Miejscowość: Radom
Samochód: Astra F C16NZ
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: luxus150]
      #284616658 - 18/01/2011 22:24

> może warto zainwestować w słownik, zobaczyć i uwierzyć w pisownię

Fakt, blad popelnilem...

>poza tym sprawdzałem naciąg - pozostał bez zmian

O tym pisalem powyzej: sprawdzic naciag przed i po. Dlaczego przed: jesli sami nie wymienialismy rozrzadu zgodnie ze sztuka lub nie robil tego ktos inny, kto bledu nie popelnil, jaka mamy pewnosc, ze pasek jest poprawnie naciagniety? A moze wlasnie przy okazji wymiany termostatu bedzie potrzebna korekta?

Przyklad swiezy, z piatku. Do warsztau podjezdza wlascicielka AF z silnikiem X14NZ w celu dokonania wymiany termostatu. Rozpoczynam demontaz rozrzadu od sprawdzenia poprawnosci ustawienia rozrzadu i napiecia paska. Co sie okazuje? Pasek jest luzny, strzalka napinacza w dolnym polozeniu spoczynkowym. Poprzedni mechanik poza tym krzywo przykrecil napinacz (niestety, przy probie odkrecenia napinacza urwala sie sruba, wszelkimi metodami probowalismy ratowac pompe oleju, niestety-wymiana) , podkladajac dodatkowo podkladke sprezysta pomiedzy rolke i obudowe pompy oleju (w niewiadomym celu), przez co pasek byl sciagany "do wewnatrz" (metalowy rant kola zebatego pompy cieczy scial brzeg zebow pod katem niemal 45 stopni). Sam napinacz w kiepskim stanie.

Pytamy, czy ktos do tego zagladal. Dowiadujemy sie, ze po zerwaniu paska (30 kkm wczesniej) byla zdejmowana glowica, ponownie zalozona (ktos nie sprawdzil dokladnie zaworow, silnik pracowal nierowno-nasz pomiar ujawnil na jednym cylindrze cisnienie 7 wobec 13 na pozostalych cylindrach), zostal zalozony nowy pasek, napinacz i pompa nie byly wymienione. Wobec powyzszego nawet nikt nie pofatygowal sie, aby skorygowac napiecie paska...Po konsultacji z wlascicielka wozu wymienilismy kompletny naped rozrzadu (pasek, napinacz, pompa, uszczelniacze dodatkowo).

Nie jest to przypadek odosobniony. Nie jestem zwolennikiem takiej metody wymiany termostatu, ale tez nie jestem jej fanatycznym przeciwnikiem. Zwracam jedynie szczegolna uwage na to nieszczesne napiecie paska (od tego zalezy bezawaryjnosc pracy silnika i czesto, duze oszczednosci)-nie zawsze wiemy, jak poprzednik obchodzil sie z pojazdem.

Pozdrawiam

--------------------
Astra F 93 C16NZ HB "myszowata", no Pb only
"Gaz to jest rak, który podstępnie toczy Twoj silnik..."
ITS Michalczewski
JBS Mechanika samochodowa


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
luxus150
kierowca


Zarejestrowany: 23/05/2006
Wiadomości: 840
Miejscowość: sierpc/toruń
Samochód: Primera SR20DI W10
Re: Wymiana termostatu w 1.4 bez zdejmowania paska rozrządu [Re: tosh]
      #284616920 - 18/01/2011 23:26

> Fakt, blad popelnilem...
wybaczamy

w moim przypadku rozrządem zająłem się osobiście zaraz po przyjechaniu od Helmutów, wymieniłem kpl łącznie z pompą i napinaczem, także byłem spokojny o prawidłowy naciąg, zarówno przed, jak i po (co zresztą sprawdziłem po pierwszym poście sugerującym wykonanie tej czynności, na szczęście wszytko było jak należy).
Co do sprawdzenia naciągu paska w przypadku gdy ktoś ingerował w ustawienia przed nami, to w zupełności popieram sprawdzenie, choćby dla zaspokojenia własnego sumienia, iż wszystko jest ok.

--------------------
c14nz, htb, 3 furtki, kiedyś biała teraz grafit metalik:)
Firany, zasłony, dekoracje okienne


Opcje: Wydrukuj   Dodaj do Przypominajki!   Powiadom moderatora  
Stron w tym wątku: 1



Dodatkowe informacje
4 użytkowników i 11 anonimów przegląda aktualnie ten kącik.

Moderator:  Maki, Orochimaru 

Drukuj wątek

Twoje uprawnienia na tym kąciku
      Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
      Nie możesz odpowiadać na wiadomości
      Korzystanie z HTML jest wyłączone
      Korzystanie z UBBCode jest dozwolone

Ocena:
Wgląd w wątki: 7859

Skocz do

Webmaster | Regulamin AutoKącik.PL

Powered by UBB.threads™ 6.5.2

Generated in 0.018 seconds in which 0.007 seconds were spent on a total of 12 queries. Zlib compression enabled.

.: Masz kłopoty z logowaniem/pisaniem na forum? .:. Zarządzanie cookies .:. Bezpieczeństwo :.
W serwisie AutoKacik.PL wykorzystywane są pliki cookies. Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z naszego serwisu. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.